Arbejdsmiljøpolitik for Danish Stevedore A/S
Formål:
Hos Danish Stevedore A/S er hver medarbejder en vigtig ressource.
Med denne arbejdsmiljøpolitik ønskes et grundlag for at udvikle og fastholde et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø i, således at medarbejderne trives, og ingen bliver syge af arbejdet.
Overordnede målsætninger:
- At alle ansatte kan udføre deres arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt
- At forebygge at arbejdsmiljøet skaber nedslidning, arbejdsulykker og fravær
- At sikre sunde arbejdspladser med fokus på nærvær, trivsel og udvikling
- At arbejdsmiljøhensyn inddrages ved ændringer i arbejdets tilrettelæggelse,
ved indkøb og ny- og ombygning
- Arbejdsmiljøpolitikken skal underbygges af delpolitikker på relevante områder.
Retningslinjer:
- En velfungerende arbejdsmiljøorganisation (AMO), der aktivt medvirker
til udformning og implementering
- af arbejdsmiljøpolitikken. Medlemmer af AMO skal uddannes og tilbydes
efteruddannelse efter de gældende regler.
- Der skal afholdes en årlig arbejdsmiljødrøftelse mellem ledelse og medarbejdere med henblik på optimering af arbejdsmiljøarbejdet. Arbejdsmiljøpolitikken gennemgås og revideres i forbindelse med den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
- Der skal ske en koordinering mellem Arbejdsmiljøorganisationen og den øvrige organisation
til fremme af arbejdsmiljøet.
- Ledelsen er på deres respektive områder ansvarlige for gennemførelsen af arbejdsmiljøpolitikken
- Alle ledere skal medvirke til stadigt at forbedre det fysiske og psykiske arbejdsmiljø for medarbejderne, og i det daglige selv være et eksempel til efterfølgelse
- Der skal være en løbende dialog mellem medarbejdere og ledelse om arbejdsmiljøet
og forbedringer heraf.
- Arbejdsmiljøet skal tænkes ind i alle aftaler og handlinger på arbejdspladsen
- Den enkelte skal aktivt tage ansvar for sig selv og i samarbejde med andre bidrage
til forbedringer i arbejdsmiljøet
- APV skal til enhver tid være ajourført og fungere efter hensigten
- Før indførelse af nye arbejdsprocesser, værktøjer, maskiner og produkter, hvor der kan rettes tvivl om desikkerheds- og sundhedsmæssige forhold, skal arbejdsmiljøorganisationen inddrages.
- APV´en skal opdateres i forbindelse hermed. Berørte medarbejdere orienteres om evt. risiko og sikkerhedsmæssige foranstaltninger og modtager instruktion ved behov.